Palenie może być łatwym nawykiem i trudnym do rzucenia. Oto dobra wiadomość – istnieją dziesiątki lat badań nad tym, jak rzucić ten nałóg. Wysłuchaliśmy setek byłych palaczy i dowiedzieliśmy się, jak im się to udało. Jeśli już kiedyś próbowałeś rzucić palenie i nie udało Ci się, nie pozwól, aby to Cię zniechęciło do podjęcia kolejnej próby. Często zdarza się, że rzucenie palenia wymaga wielu prób. „To nie jest jednorazowe wydarzenie.

To proces” – mówi Gary Tedeschi, dyrektor kliniczny kalifornijskiego Telefonu Zaufania dla Palaczy. „I jeśli nie mógłbym powiedzieć nic innego, powiedziałbym, żeby nigdy, przenigdy nie przestawać próbować rzucić palenie”. Słyszeliśmy o szerokiej gamie metod, które pomogły ludziom rzucić palenie – a prawda jest taka, że żadna jedna metoda nie zadziała na każdego.

Ale jasne jest, że posiadanie mapy drogowej dotyczącej tego, jak chcesz rzucić palenie, zwiększy Twoje szanse na sukces. 1. Potrzebujesz planu „Wielu palaczy, kiedy myślą o rzuceniu palenia, oni jakby nurkować bez planu”, mówi Yvonne Prutzman, naukowiec z National Cancer Institute’s Tobacco Control Research Branch. „I być może planem jest poleganie na sile woli, ale to znacznie utrudnia im życie” – dodaje.

Twój plan może być całkiem osobisty

Ludzie rzucają palenie na wiele różnych sposobów – i dochodzą do wniosku, że muszą rzucić palenie z bardzo różnych powodów. Na przykład Stacey Moore z Georgii, do podjęcia decyzji skłonił ją poważny problem zdrowotny. „Kilka tygodni temu obudziłam się z czymś, co wydawało mi się rakowatym guzem w gardle” – mówi NPR. „Okazało się, że to tylko zapalenie migdałków, ale przestraszyło mnie to na tyle, że wiedziałam, że po prostu muszę przestać, nie mogę już dłużej grać w tę ruletkę”.

Inni, jak Greg Moulton z Południowej Karoliny, spędzili miesiące, a nawet lata przygotowując się do rzucenia palenia, powoli zmniejszając ilość nikotyny, którą przyjmowali każdego dnia. „Powoli zabijasz bestię i pozwalasz jej wykrwawić się na własną rękę” – mówi. Kiedy będziesz rozważał swój plan, pomocne może być zastanowienie się nad wieloma stronami twojego uzależnienia i nad tym, jak sobie z każdą z nich poradzisz.

Te liczne strony składają się na to, co Tedeschi nazywa „czterogłowym smokiem uzależnienia”: Twoje fizyczne uzależnienie od nikotyny sposób, w jaki papierosy są częścią twojej rutyny twoje psychiczne uzależnienie od palenia wszelkie naciski na palenie, które możesz odczuwać ze strony otoczenia.

Tworząc swój plan, zastanów się, jakie metody leczenia mają poparcie naukowe.

Zdecydowana większość osób, które próbują rzucić nałóg, nie stosuje terapii, które okazały się pomocne. „Jedynie jedna trzecia palaczy, którzy próbują rzucić palenie, rzeczywiście korzysta z metod rzucania palenia opartych na dowodach naukowych” – mówi Prutzman. 2. Leki i doradztwo są wspierane przez lata badań nad rzucaniem palenia Te dwie strategie – najlepiej stosowane razem – mogą znacznie zwiększyć szanse na udaną próbę rzucenia palenia.

„Myślę, że to naprawdę ważne, aby palacz wiedział, że chce dać z siebie wszystko, aby pomóc sobie w rzuceniu palenia” – mówi Dorothy Hatsukami, naukowiec z Uniwersytetu Minnesoty, która opublikowała setki prac badawczych na temat tytoniu i nikotyny. „Szanse powodzenia są dwukrotnie, a nawet trzykrotnie większe, jeśli ktoś przy próbie rzucenia palenia korzysta z opartych na dowodach naukowych metod rzucania palenia” – dodaje Prutzman.

Doradca może pomóc Ci stworzyć plan dostosowany do Twoich potrzeb. Można się z nim skontaktować bezpłatnie w każdym stanie pod numerem 1-800-QUIT-NOW. Istnieje siedem leków zatwierdzonych przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków, które pomagają rzucić palenie. Pomagają one złagodzić objawy odstawienia, dzięki czemu można skupić się na walce z innymi trudnymi rzeczami związanymi z rzucaniem palenia, jak np. wejście w nową rutynę. Sprawdź jakie są zalety rzucania palenia.

Pięć z tych leków to różne formy „nikotynowej terapii zastępczej”

Dostarczają one nikotynę, ale nie poprzez papierosa. Występują one w postaci gumy, inhalatora, pastylki, aerozolu do nosa lub plastra. Istnieją również dwa leki nienikotynowe, które są przepisywane w celu rzucenia palenia: Varenicline (sprzedawany jako Chantix) i Bupropion (sprzedawany jako Zyban).

3. Proste strategie mogą pomóc w radzeniu sobie z trudnymi aspektami rzucania palenia Pragnienie sięgnięcia po papierosa może być związane z codzienną rutyną – na przykład, można je odczuwać szczególnie w czasie, kiedy się paliło. Należy spróbować zaplanować zastępcze lub alternatywne zachowanie. Kiedy pojawia się głód, należy pamiętać, że on minie. I prawdopodobnie łatwiej będzie zrobić coś, co odwróci uwagę, niż wpatrywać się w ścianę i myśleć o paleniu.

„Zacząłem robić pompki za każdym razem, gdy miałem ochotę na papierosa. To naprawdę zmieniło moje spojrzenie na świat, a przy okazji straciłem 70 funtów” – mówi Miyoshi Juergensen z Alabamy. Należy się również przygotować, myśląc o swoim środowisku społecznym i o tym, gdzie może nas kusić palenie. Prutzman zauważa, że bardzo pomocne dla palaczy jest „znalezienie w swoim życiu osób, które będą cię wspierać, dopingować i po prostu pomagać ci w drodze”.