Wedle wstępnych szacunków, koszt ponownego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się kwotą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest nawiązaniem do słynnego już złączenia na tej samej trasie w okresie międzywojennym. Niestety, dziesięciolecia zamkniętych granic między poszczególnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa oraz spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, iż połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych anulowano. Ewidentnie szybko zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi oraz lotniczymi, jakkolwiek nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nierozerwalnie połączona była bowiem z luksusem i splendorem, jakich nie zagwarantuje dziś żaden środek lokomocji.

Wagony o najwyższym stopniu wykończenia i wyposażenia wspólnie ze idealną obsługą i wyrafinowanymi daniami, jakie podawano dla pasażerów, pozostają do dzisiaj niedoścignionym wzorcem, do którego wszyscy chcą zmierzać. Inwestorzy, za pomocą jakich udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to połączenie, liczą się z początkowo drobnym zamiłowaniem własną ofertą – więcej o tym na witrynie internetowej hobby. Polskie wybrzeże liczy sobie powyżej sześćset kilometrów. Mimo, że nigdy nie byliśmy morską siłą, zainteresowanie rodaków do nadmorskich wyjazdów było prawidłowo znane od wieków. Niemniej jednak dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, można oznajmić, iż nasza idealna żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W poprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do krajowych portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Oznacza to, iż w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej jeździmy w ten sposób. W obszernej mierze jest to spowodowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak i wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak i statki. Unijne dotacje dopisują takim wydatkom, albowiem oczywiście morska żegluga pasażerska ma mieć w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota pragnie równocześnie rozwinąć w ten sposób turystykę oraz rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z w największym stopniu przychylnych dla środowiska naturalnego, albowiem w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa aniżeli dla przykłady samochód. Wolno już ujrzeć pierwsze rezultaty takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.